Calumetworkshops Blog

  • Hoe overleef ik als fotograaf? Deel twee

    ONTWIKKEL EEN EIGEN HERKENBAAR HANDSCHRIFT

    Creatieve inslag

    Creativiteit versus imitatie Fotografen en kunstenaars praten met enige regelmaat over een 'herkenbare stijl’ of handschrift. Datgene dat het werk van een persoon onmiddellijk herkenbaar maakt. Niet die kant-en-klare saus op je beelden (effect, plugin, preset van een ander), maar een eigen interpretatie, atmosfeer, een herkenbaar handschrift. Een sausje is vaak met één druk op de knop te regelen, voor het ontwikkelen van een eigen handschrift is tijd, nodig. Tijd om te onderzoeken, tijd om te experimenteren, tijd om te laten rijpen, weer proeven en nuanceren. Het begint dus met het experiment, dingen doen en dingen maken. Aan het begin van het traject kan het helpen om op zoek te gaan naar beelden die je aanspreken. Verzamel favorieten, imiteer stijlen van kunstenaars waar je waardering voor hebt. Op een academie begint men ook vaak met het natekenen en schilderen van werken van grote meesters. Daardoor leer je veel over hoe iets gedaan is en bouw je vaardigheden op waarmee je later jouw beoogde resultaat kunt halen. Om een eigen handschrift te ontwikkelen mag je natuurlijk niet op dat punt blijven hangen. Je moet een volgende stap nemen. Je eigen, al dan niet in houdelijke, stap. In dit stadium leer je beter kijken en verdiepen.

    ‘Echte’ beelden Werken aan je autonome handschrift is van groot belang om je te onderscheiden. Hoe communiceer je duidelijk je idee en houd je de aandacht van de toeschouwer vast? Veel is cultureel en persoonlijk bepaald, maar er spelen ook andere factoren. Eén daarvan is geloofwaardigheid. Wanneer de toeschouwer het gevoel krijgt een echt beeld voor zich te hebben zal het contact makkelijker gemaakt worden. Let op! hiervoor hoeft het beeld niet persee realistisch te zijn. Het moet vooral geloofwaardig zijn.

    Stel je zit een film te kijken. Je zit lekker in het verhaal, en ineens zie je een cameraman in de reflectie. Of je herkend het decor uit een andere film. Het ‘hoe’ wordt zichtbaar, en de illusie waarin je geneigd was te verdwijnen is in een klap wegvaagd. Zo is het ook met beeldbewerking. Wanneer beeldbewerking niet bewust wordt waargenomen, maar de beeldinhoud ondersteund, zal de toeschouwer automatisch een verbinding maken en bezig zijn met het de inhoud of de schoonheid. Een overduidelijk effect, of simpelweg slecht bewerkt beeld, zal de aandacht in een andere richting sturen. Vraag jezelf eens af , welke reactie vind je fijner? Iemand zegt “Wat een boeiend beeld!” of “Wat heb je dit beeld mooi bewerkt!”

    Leren kijken, inhoudelijke en visuele keuzes maken, licht- en kleurwerking begrijpen, nuanceren en verdiepen van je vaardigheden…allemaal onmisbaar in het maken van een beeld dat boven de middelmaat uitsteekt, en in het ontwikkelen van een eigen handschrift, tevens onderwerpen van de Masterclass Ps Art. Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Blogpost #4 Creativiteit In mijn volgende blogpost lees je hoe je eigen creativiteit kunt ontlokken. Want één ding is zeker, idereen is creatief!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com/

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!

    _________________________________________________________________________________________________________

  • Hoe overleef ik als fotograaf?

    Deel één – Bespaar tijd met effectieve beeldbewerking

    #workflow#training#photoshop#lightroom#calumet workshops#violina jeliazkova#cursussen#adobe certified expert

    In onze koopmannen cultuur is korting altijd belangrijker geweest dan kwaliteit. Maar vandaag de dag gaat dit in het fotografielandschap wel heel ver. Je klant wil steeds minder betalen en eist tegelijkertijd veel meer. Eén van de achterliggende gedachten is: half Nederland heeft een camera dus half Nederland is een goede fotograaf, toch? Absoluut niet! Naast de devaluatie van het beroep fotograaf,  is een veelgehoorde uitspraak van de laatste 10 jaar - met een lacherige noot in de stem - “aaaah joh, die afwezige collega heb jij er toch zo bijgeshopt! ;-)”. Collega, pukkel, rode wangen, warrig haar, neusharen, gele tanden, beetje dunner, beetje gladder. Ga zo maar door! Zie daar de fotograaf uren spenderen aan het bewerken van beelden (want hij kan de meest complexe zaken in een oogwenk realiseren).

    Hoe ga je hiermee om? Als je helder voor ogen hebt wat de klant wil, maak dan duidelijk hoeveel werk er in een gewenste bewerking zit. Praten erover heeft hier niet veel zin, iemand die geen beelden bewerkt heeft er geen weet van of iets moeilijk of makkelijk te bewerken is, laat staan hoeveel tijd dit kost. Toon de stadia van bewerking, dit geeft inzicht in het proces en zodoende de bewerkingstijd. Je klant kan een bewuste keuze maken en krijgt niet het idee te veel betaald te hebben op het einde van het traject. Hieronder een voorbeeld van  stadia van een bewerkingsproces:

    Fase-1-RAW Fase-2-Basis-bewerking
    Fase 1: RAW origineel Fase 2: Basis bewerking
    Fase-3-Uitgebreid-retouche Fase-4-Speciale-effecten
    Fase 3: Uitgebreide retouche Fase 4: Speciale effecten

    Foto: Fiona Ruhe Retouche: Violina Jeliazkova

    Blijf bij met je kennis!
    Vraag je af of je workflow wel zo goed is als je denkt. Ben je misschien door eigen tekortkomingen te lang bezig? Daar hoeft de klant natuurlijk niet voor te betalen. Misschien weet je gewoon niet hoe het sneller en handiger kan? Hoe je een gedegen, snelle en consistente workflow opzet. Dat, en meer,  leer je in één van onze professionele trainingen Photoshop (link) of Lightroom (link). Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!


     

  • Nieuwe architectuurfotografie workshop

    mioulet

    Rotterdam is dé architectuurstad van Nederland. Daarmee is deze stad de beste locatie voor een nieuwe architectuurfotografie workshop. En dat doen we met Jan Paul Mioulet. Mioulet is een Rotterdamse architectuurfotograaf met meer dan 20 jaar ervaring. Hij werkt voor verschillende architectenbureaus, bouwbedrijven en projectontwikkelaars. Zijn werk is gepubliceerd in bladen als A10, Architectenwebmagazine en Architectuur.nl en wordt gebruikt door websites als Dezeen, Archello, Designboom en Archdaily. Hij is ook nog medeoprichter van DAPh, de Dutch Architectural Photographers, een collectief van architectuurfotografen, en oud hoofdredacteur van PF, hét vakblad voor professionele fotografie. Jan Paul Mioulet is dus de specialist op het gebied van architectuurfotografie en legt je graag uit welke technieken je het best kan gebruiken. Hij leert je tijdens deze worskhop architectuurfotografie niet alleen de fijne kneepjes van deze 'tak van sport' maar ook hoe je beelden later bewerkt.

    Klik hier voor meer informatie of inschrijven


  • Nieuwe workshop met Martin Hogeboom

    calumetworkshops.nl-workshop-portretfotografie-op-locatie-met-martin-hogeboom-photo-33

    Martin Hogeboom heeft onlangs een fotoboek gepubliceerd, Everyday People. Een boek met portretten van mensen die Hogeboom de afgelopen jaren onderweg is tegengekomen.

    In 2013 begon Hogeboom met de fotoserie Everyday People. Voor deze serie maakte hij een jaar lang elke dag een portret van een persoon die hij al dan niet toevallig tegenkwam. Na een jaar had hij nog steeds de smaak te pakken, en is hij gewoon doorgegaan. Zodoende is de serie uitgegroeid tot bijna 700 beelden. De mooiste foto’s en verhalen zijn onlangs gebundeld in een hardcover fotoboek.

    “Het bijzondere van deze serie is voor mij dat ik zoveel prachtige mensen heb ontmoet en hun persoonlijke verhalen heb gehoord. Ik heb de emoties en de schoonheid van mensen willen vastleggen, iets van ze willen weten: wat ze beweegt, wat ze raakt. Ik heb gelachen met deze mensen, leuke gesprekken gevoerd, iets van ze geleerd en geluisterd naar hun adembenemende verhalen. Met deze portretten heb ik iets van hun leven in beeld willen vangen.”

    Binnenkort geeft Martin Hogeboom een Workshop Portretfotografie op locatie bij Calumet Amsterdam!

    Kijk hier voor meer informatie of om in te schrijven >>

    Het boek van Martin Hogeboom is hier te bestellen >>


  • Nieuwe workshop met Roos Koole

    calumetworkshops.nl-illustratieve-fotografie-photo-33 Roos Koole is zelfstandig fotografe, gespecialiseerd in illustratieve fotografie en portretten. Zij fotografeert vaak maatschappelijke onderwerpen en haar beelden kenmerken zich door een frisse en menselijke uitstraling. Koole reist het land door om portretten op locatie te maken in opdracht van verschillende bedrijven en organisaties.

    Dankzij haar jarenlange ervaring als fotoredacteur voor het ANP en als fotograaf kent zij alle ins en outs van de redactionele fotografie Koole start een nieuwe workshop bij Calumet. Deze workshop met de titel Illustratieve Fotografie is interessant voor beeldredacteuren, bloggers en internetredacteuren maar ook voor journalisten en communicatiemedewerkers die regelmatig met beeld werken. Ben je fotograaf en wil jij je richten op illustratieve (stock)fotografie? Dan is dit zeker een aanrader.

    Meer informatie of inschrijven? Klik hier

    Kijk voor meer informatie over Roos Koole op haar website www.rooskoole.nl.


  • Workshop met Ilvy Njiokiktjien en Elles van Gelder

    Ilvy_Elles_frog-in-a-tent

    Fotograaf Ilvy Njiokiktjien en multimedia journalist Elles van Gelder geven in februari lezingen en workshops door heel Nederland.

    Op 13 februari geven de dames een workshop bij Calumet Rotterdam. Deze workshop is voor zowel professionals als amateurfotografen en videomakers.

    Njiokiktjien (eerste Fotograaf des Vaderlands) en Van Gelder (correspondent in Zuid-Afrika) werken onder meer voor Time Magazine, The New York Times en Huffington Post. Samen werkten ze in Zuid-Afrika, Angola en de Democratische Republiek Congo.

    Op 13 februari brengen ze de hele dag met je door en vertellen je over hun werk en leren je de basis van hoe je zelf een verhaal kan vertellen in foto en video. Werk je aan een project of video? Dan kijken ze graag mee. Een workshop die nuttig is voor iedereen die zelf korte video’s wil maken, van journalistieke projecten tot commerciële opdrachten.

    Klik hier voor meer informatie over deze workshop en om in te schrijven


  • Ik bewerk mijn foto's niet… Een gemiste kans!

    Vaak hoor ik fotografen zeggen “Ik heb de foto bijna niet bewerkt”. Deze uitspraak wordt dan vol trots de wereld ingestuurd en dient dan als het ultieme bewijs dat de fotograaf goed is in zijn vak, want de foto is immers bijna zo uit de camera gerold. Achteraf aan de foto werken is voor sommigen zelfs een vloek in de kerk, want dan ben je geen 'echte fotograaf'.

    Akkoord! Als je een goede fotograaf bent dan weet je hoe je camera werkt, kun je juist belichten en je onderwerp scherp vastleggen wanneer dat je doel is. Het moment, de kadrering, je standpunt, je hebt bewuste keuzes gemaakt, je weet vrijwel altijd wanneer je ‘het beeld’ te pakken hebt en je zou het zo weer kunnen doen. Goede fotografie begint met de uitdrukking van ultiem vakmanschap.

    Toch is dit slechts de helft van het verhaal. Je onderscheidend karakter komt juist door de beeldbewerking. Denk je ook niet?

    Laat ik ter illustratie een terugblik op de analoge fotografie werpen. Hoewel één van de grondleggers van Magnum, Henri Cartier-Bresson het kadreren in de zoeker predikte, waren er vele bekende fotografen die achteraf een beelduitsnede maakten, simpelweg om meer impact te creëren. Na de opname ging men de doka in, waar hetgeen dat de fotograaf ‘gezien en gevoeld’ heeft tot uitdrukking kwam. Licht en schaduw accenten werden ingebracht om het oog van de toeschouwer te leiden naar datgene wat men wilde laten zien. Vrijwel alle beelden die op ons netvlies gebrand zitten zijn uitvoerig bewerkt in de doka. Een paar voorbeelden: PastedGraphic-1

    James Dean in Times Square, Dennis Stock

    PastedGraphic-2 PastedGraphic-3

    Igor Stravinsky, 1945 Arnold Newman

    Wil je je ook onderscheiden?

    Kom naar de Retouche Masterclass bij Calumet in Amsterdam en leer efficiente technieken om dat te bereiken.

     http://calumetworkshops.nl/workflow-en-retouche-voor-beauty-fashion.html

    Violina Jeliazkova Adobe Photoshop Certified Expert http://www.violinajeliazkova.com/

     Testimonial:

    "Ik ben nu meer dan 14 jaar full time bezig met onze fotostudio en in die jaren heb ik zelden workshops gevolgd waar ik echt iets bijleerde. Deze workshop heeft daar verandering ingebracht. Zeer grondig en op het niveau van gevorderde professionele fotografen en zo hoort het ook ! Fantastisch, de beste die ik volgde in jaren en zeker een aanrader deze workshop ! " Peter Bauwens

    PastedGraphic-4

Onderdelen 11 tot 17 van totaal 17

Pagina:
  1. 1
  2. 2