fotografie workshops, amsterdam - rotterdam

Blogartikel

  • SEBASTIÃO SALGADO | GENESIS

     Salgado1Foto door Sebastião SALGADO / Amazonas Images

    Na London en Parijs brengt het Nederlands Fotomuseum de succesvolle tentoonstelling Genesis naar Nederland. Genesis is de magnum opus van de wereldberoemde Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado. Voor deze fotoserie maakte Salgado meer dan dertig reizen en bezocht meer dan veertig landen. Soms fotografeerde hij onder de erbarmelijke omstandigheden van kou of hitte en lang niet altijd zonder gevaar voor eigen leven. Het resultaat is een serie van 250 foto’s van natuur, dieren en mensen. IJsbergen en gletsjers, walvissen, pinguïns, zeeolifanten en albatrossen: Salgado neemt de bezoeker mee op een avontuurlijke reis naar verre bestemmingen als Antarctica, Patagonië, Chili en de Falklandeilanden. Met dit fotoproject van Bijbelse proporties toont Salgado zich een ware meester in de zwart-wit fotografie.

    De expositie omvat meer dan tweehonderd spectaculaire zwart-wit foto’s en voert de kijker langs vijf geografische hoofdstukken: Planet South, Sanctuaries, Africa, Northern Spaces, Amazone en Pantanal. De tentoonstelling is samengesteld en vormgegeven door Lélia Wanick Salgado en is van 15 juni tot en met 17 september 2017 te zien in het Nederlands Fotomuseum.

    Update: de tentoonstelling is verlengd tot 22 oktober

    SalgadoFoto door Sebastião SALGADO / Amazonas Images

    Sebastiao Salgado Sebastião Salgado (Brazilië, 1944) bracht zijn jeugd door op een boerderij in Brazilië, waar zijn liefde en respect voor de natuur ontstond. Van jongs af aan was hij ook bijzonder geïntrigeerd door de grote invloed van de sociale economische omstandigheden op het leven van de mens.

    Salgado is beroemd geworden met zijn meeslepende zwart-wit foto’s die hun kracht ontlenen aan klassieke composities uit de kunstgeschiedenis. Zijn even esthetische als schokkende beelden van krioelende mensenmassa’s in de Braziliaanse goudmijnen doen niet onder voor de krankzinnige wereld van Jeroen Bosch. Maar ook staat Salgado bekend als een gedreven fotograaf die grote maatschappelijke onderwerpen aankaart in prestigieuze projecten waar hij jarenlang aan werkt. Zo fotografeerde hij arbeiders over de hele wereld in Workers (1993), een document van het verdwijnen van handwerk uit de westerse maatschappij, bracht hij een eerbetoon aan de massamigratie door onder meer hongersnood en natuurrampen in Migrations (2000) en legde mens en natuur vast in Genesis (2013). Steeds brengt hij daar lijvige fotoboeken bij uit. Salgado was van 1979 tot 1994 lid van Magnum Photos.

    Een audio-tour ingesproken door Sacha de Boer en Humberto Tan vertellen meer over de bijzondere stijl en werkwijze van Sebastião Salgado.

    Masterclass Fine Art Zwart/Wit Is Sebastião Salgado ook je grote voorbeeld als het gaat om zwart-wit fotografie? En wil je jouw kennis over zwart-wit fotografie vergroten? Calumet geeft in samenwerking met het Nederlands fotomuseum een masterclass Fine Art Zwart/Wit. In deze 1-daagse masterclass leer je alle kneepjes om een perfecte zwart-wit print te maken. We gebruiken Photoshop en Lightroom voor de zwart-wit omzetting en gaan daarna aan de slag met aanpassingslagen in Photoshop om met vele lokale aanpassingen uw foto op smaak te maken.

    Let op: voor deze masterclass is een goede basiskennis van Photoshop vereist (lagen, maskers en kanalen).

    Masterclass Fine Art Zwart/Wit


     

  • Beelden omzetten naar Zwart-Wit. Waarom is dat een specialisatie?

    Veel fotografen denken dat een RAW bestand omzetten naar mooi zwart-wit beeld een kwestie is van een paar schuifjes en een knopje in Lightroom of Adobe Camera Raw. Even een presetje maken en klaar ben je toch? Ja en nee! Je foto wordt inderdaad omgezet naar grijswaarden, maar wordt het daarmee een mooie karakteristieke zwart-wit print? Nee, daar komt nog veel meer bij kijken.

    Bij zwart-wit foto’s gaat het om licht, donker, zwartpunt en contrast. Dat is persoonlijk en daarvoor heb je een visie en techniek nodig. Zomaar een kleurenopname omzetten gaat niet. Monochroom vereist een andere benadering, je moet meer grafisch denken en een andere belichting gebruiken. Daarnaast zet je een persoonlijke stempel in de nabewerking. Het maken van een mooie print vereist daarnaast ook nog aanvullende kennis van papieren, printers en inkten. En ja, ook dat is weer een persoonlijke keuze. Veel keuzes dus! Veel meer dan een paar schuifjes, knopjes en een presetje.

    Bij Calumet hebben we voor zwart-wit fotografie een intensieve Masterclass, waarbij je technieken leert om je persoonlijke handtekening je zwartwit foto’s te zetten. Ansel Adams zei het al eerder: 'Het negatief is de score, de print is de uitvoering' en om muziek te maken, is vakmanschap, visie en techniek nodig! Als fotograaf moet je tegenwoordig specialist zijn. Zorg dat je onderscheidend bent en zwart-wit fotografie leent zich daar perfect voor!

    Hier onder zie je als voorbeeld een foto die zowel direct naar zwartwit is omgezet in Lightroom en na een aantal persoonlijke bewerkingen.

    zwart-witfotografie
    Wil je het helemaal afmaken? Een laatste extra accent zet je door je zwart-wit foto te printen op bijvoorbeeld  een mooi karakteristiek barytpapier. Laat het eventueel afwerken als een fine-art print met lijst voorzien van een certificaat! Hiermee profileer je je als de vakfotograaf met een uniek product!

    Meer informatie over de Workshop Zwart-Wit Fotografie

    Wout de Jong / Mei 2016


     

  • Norman Post grijpt terug op balgcamera en glasplaat. Back to basic!

    calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-32 In deze tijd van haasten, snel en stress is het een verademing om weer even helemaal ‘back to basic’ te gaan. Dat kan op verschillende manieren, variërend van slow food koken tot kamperen op de hei.Fotograaf Norman Post gaat echter op een heel eigen wijze terug naar de basis. Hij raakte verslingerd aan de puurheid van balgcamera en glasplaat.

    Zijn vader, een verwoed amateurfilmer, had hem nog zo aangemoedigd een grafische opleiding te volgen. Maar zoals zoons wel vaker doen, werd het dus juist níet die studierichting: Norman Post koos voor bouwkunde. En zo kwam het dat Post zich pas laat voor fotografie ging interesseren. “Mijn eerste fatsoenlijke camera was een Canon 40D”, vertelt hij.

    Balgcamera Post gebruikt nog steeds Canon, maar toch miste hij iets. “Het lijkt wel of digitalefoto’s geen ziel hebben. Het is misschien een beetje als de discussie van lp versus cd, maar op sites als Flickr werd ik veel vaker getroffen door analoog werk.” Na wat rondvragen en -kijken schafte hij dan ook de Russische Kiev88 aan, door Post gekscherend de‘poorman’s Hasselblad’ genoemd. “Toen ik eenmaal bezig was met analoog middenformaat, lonkte het grootformaat. Ik ben bijvoorbeeld gek op de stijl van Sally Mann. Zij heeft een deel van haar werk met een oude balgcamera en ‘natte platen’ geschoten. Die techniek heeft praktische nadelen, maar ik begreep al snel dat je ook droge plaat-fotografie hebt. Ik heb toen voor een prikkie een oude balgcamera op de kop getikt en ben gaan experimenteren.”

    1870 Dat experimenteren was nodig ook: de technologie dateert uit de jaren 1870 en is in de tussentijd redelijk in de vergetelheid geraakt. In Nederland lijkt hij de enige die met droge-plaatfotografie bezig is. Met brokjes informatie die hij van internetfora plukte, lukte het hem niettemin om het proces onder de knie te krijgen. Post pakt zijn balgcamera uit zijn tas en laat in grote stappen zien hoe ‘basic fotografie’ werkt. “Ik maak van tevoren glasplaten van 5x7 inch lichtgevoelig. Vervolgens ga ik met mijn camera op stap, ik trek een doek over mijn hoofd enstel scherp door de balg wat langer of korter te maken. Als de compositie naar wens is, doe ik de geprepareerde glasplaat in de houder, haal de ‘bescherming’ van de glasplaat en maak de foto.” Als Post weer thuis is, duikt hij in zijn doka en ontwikkelt hij de glasplaat. Dat gaat weer op z’n tweeduizendzestiens: hij scant de foto’s met een EpsonPerfectionV750. Afdrukken doet hij op Briljant Museum Paper.

    Therapeutisch “Het mooie aan de foto’s zijn de onvolkomenheden”, legt Post uit. “Ik kan bijvoorbeeld bij het prepareren van de platen de emulsie heel netjes uitsmeren of aan de randen wat grover werken: dat bepaalt al een deel van het resultaat. Ook met het ontwikkelen heb ik alles nog ouderwets in de hand.” Het resultaat mag gezien worden, getuige ook zijn exposities.

    Dit jaar geeft hij ook weer workshops bij Calumet, onder de toepasselijke naam ‘Back to basic’. Post hierover: “De deelnemers zijn zonder uitzondering erg enthousiast. Ik leg ze uit wat ze aan chemicaliën nodig hebben, laat ze oefenen met het ‘vloeien’ van de emulsie, ze schieten een foto en ontwikkelen die in de doka. Ze vinden het fantastisch! Het is heerlijk rustgevend, therapeutisch bijna. Je schiet ook geen foto, maar je ‘maakt’ er nog echt een!” Het kan dan ook nooit lang meer duren, of Norman Post is niet meer de enige droge-plaatfotograaf in het land. Back to basic – dat moet meer mensen aantrekken!

    Interesse in de workshop Back to Basic? Kijk hier

    calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-34 calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-36

     


  • Hoe overleef ik als fotograaf? Deel twee

    ONTWIKKEL EEN EIGEN HERKENBAAR HANDSCHRIFT

    Creatieve inslag

    Creativiteit versus imitatie Fotografen en kunstenaars praten met enige regelmaat over een 'herkenbare stijl’ of handschrift. Datgene dat het werk van een persoon onmiddellijk herkenbaar maakt. Niet die kant-en-klare saus op je beelden (effect, plugin, preset van een ander), maar een eigen interpretatie, atmosfeer, een herkenbaar handschrift. Een sausje is vaak met één druk op de knop te regelen, voor het ontwikkelen van een eigen handschrift is tijd, nodig. Tijd om te onderzoeken, tijd om te experimenteren, tijd om te laten rijpen, weer proeven en nuanceren. Het begint dus met het experiment, dingen doen en dingen maken. Aan het begin van het traject kan het helpen om op zoek te gaan naar beelden die je aanspreken. Verzamel favorieten, imiteer stijlen van kunstenaars waar je waardering voor hebt. Op een academie begint men ook vaak met het natekenen en schilderen van werken van grote meesters. Daardoor leer je veel over hoe iets gedaan is en bouw je vaardigheden op waarmee je later jouw beoogde resultaat kunt halen. Om een eigen handschrift te ontwikkelen mag je natuurlijk niet op dat punt blijven hangen. Je moet een volgende stap nemen. Je eigen, al dan niet in houdelijke, stap. In dit stadium leer je beter kijken en verdiepen.

    ‘Echte’ beelden Werken aan je autonome handschrift is van groot belang om je te onderscheiden. Hoe communiceer je duidelijk je idee en houd je de aandacht van de toeschouwer vast? Veel is cultureel en persoonlijk bepaald, maar er spelen ook andere factoren. Eén daarvan is geloofwaardigheid. Wanneer de toeschouwer het gevoel krijgt een echt beeld voor zich te hebben zal het contact makkelijker gemaakt worden. Let op! hiervoor hoeft het beeld niet persee realistisch te zijn. Het moet vooral geloofwaardig zijn.

    Stel je zit een film te kijken. Je zit lekker in het verhaal, en ineens zie je een cameraman in de reflectie. Of je herkend het decor uit een andere film. Het ‘hoe’ wordt zichtbaar, en de illusie waarin je geneigd was te verdwijnen is in een klap wegvaagd. Zo is het ook met beeldbewerking. Wanneer beeldbewerking niet bewust wordt waargenomen, maar de beeldinhoud ondersteund, zal de toeschouwer automatisch een verbinding maken en bezig zijn met het de inhoud of de schoonheid. Een overduidelijk effect, of simpelweg slecht bewerkt beeld, zal de aandacht in een andere richting sturen. Vraag jezelf eens af , welke reactie vind je fijner? Iemand zegt “Wat een boeiend beeld!” of “Wat heb je dit beeld mooi bewerkt!”

    Leren kijken, inhoudelijke en visuele keuzes maken, licht- en kleurwerking begrijpen, nuanceren en verdiepen van je vaardigheden…allemaal onmisbaar in het maken van een beeld dat boven de middelmaat uitsteekt, en in het ontwikkelen van een eigen handschrift, tevens onderwerpen van de Masterclass Ps Art. Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Blogpost #4 Creativiteit In mijn volgende blogpost lees je hoe je eigen creativiteit kunt ontlokken. Want één ding is zeker, idereen is creatief!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com/

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!

    _________________________________________________________________________________________________________

  • Hoe overleef ik als fotograaf?

    Deel één – Bespaar tijd met effectieve beeldbewerking

    #workflow#training#photoshop#lightroom#calumet workshops#violina jeliazkova#cursussen#adobe certified expert

    In onze koopmannen cultuur is korting altijd belangrijker geweest dan kwaliteit. Maar vandaag de dag gaat dit in het fotografielandschap wel heel ver. Je klant wil steeds minder betalen en eist tegelijkertijd veel meer. Eén van de achterliggende gedachten is: half Nederland heeft een camera dus half Nederland is een goede fotograaf, toch? Absoluut niet! Naast de devaluatie van het beroep fotograaf,  is een veelgehoorde uitspraak van de laatste 10 jaar - met een lacherige noot in de stem - “aaaah joh, die afwezige collega heb jij er toch zo bijgeshopt! ;-)”. Collega, pukkel, rode wangen, warrig haar, neusharen, gele tanden, beetje dunner, beetje gladder. Ga zo maar door! Zie daar de fotograaf uren spenderen aan het bewerken van beelden (want hij kan de meest complexe zaken in een oogwenk realiseren).

    Hoe ga je hiermee om? Als je helder voor ogen hebt wat de klant wil, maak dan duidelijk hoeveel werk er in een gewenste bewerking zit. Praten erover heeft hier niet veel zin, iemand die geen beelden bewerkt heeft er geen weet van of iets moeilijk of makkelijk te bewerken is, laat staan hoeveel tijd dit kost. Toon de stadia van bewerking, dit geeft inzicht in het proces en zodoende de bewerkingstijd. Je klant kan een bewuste keuze maken en krijgt niet het idee te veel betaald te hebben op het einde van het traject. Hieronder een voorbeeld van  stadia van een bewerkingsproces:

    Fase-1-RAW Fase-2-Basis-bewerking
    Fase 1: RAW origineel Fase 2: Basis bewerking
    Fase-3-Uitgebreid-retouche Fase-4-Speciale-effecten
    Fase 3: Uitgebreide retouche Fase 4: Speciale effecten

    Foto: Fiona Ruhe Retouche: Violina Jeliazkova

    Blijf bij met je kennis!
    Vraag je af of je workflow wel zo goed is als je denkt. Ben je misschien door eigen tekortkomingen te lang bezig? Daar hoeft de klant natuurlijk niet voor te betalen. Misschien weet je gewoon niet hoe het sneller en handiger kan? Hoe je een gedegen, snelle en consistente workflow opzet. Dat, en meer,  leer je in één van onze professionele trainingen Photoshop (link) of Lightroom (link). Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!


     

  • Ik bewerk mijn foto's niet… Een gemiste kans!

    Vaak hoor ik fotografen zeggen “Ik heb de foto bijna niet bewerkt”. Deze uitspraak wordt dan vol trots de wereld ingestuurd en dient dan als het ultieme bewijs dat de fotograaf goed is in zijn vak, want de foto is immers bijna zo uit de camera gerold. Achteraf aan de foto werken is voor sommigen zelfs een vloek in de kerk, want dan ben je geen 'echte fotograaf'.

    Akkoord! Als je een goede fotograaf bent dan weet je hoe je camera werkt, kun je juist belichten en je onderwerp scherp vastleggen wanneer dat je doel is. Het moment, de kadrering, je standpunt, je hebt bewuste keuzes gemaakt, je weet vrijwel altijd wanneer je ‘het beeld’ te pakken hebt en je zou het zo weer kunnen doen. Goede fotografie begint met de uitdrukking van ultiem vakmanschap.

    Toch is dit slechts de helft van het verhaal. Je onderscheidend karakter komt juist door de beeldbewerking. Denk je ook niet?

    Laat ik ter illustratie een terugblik op de analoge fotografie werpen. Hoewel één van de grondleggers van Magnum, Henri Cartier-Bresson het kadreren in de zoeker predikte, waren er vele bekende fotografen die achteraf een beelduitsnede maakten, simpelweg om meer impact te creëren. Na de opname ging men de doka in, waar hetgeen dat de fotograaf ‘gezien en gevoeld’ heeft tot uitdrukking kwam. Licht en schaduw accenten werden ingebracht om het oog van de toeschouwer te leiden naar datgene wat men wilde laten zien. Vrijwel alle beelden die op ons netvlies gebrand zitten zijn uitvoerig bewerkt in de doka. Een paar voorbeelden: PastedGraphic-1

    James Dean in Times Square, Dennis Stock

    PastedGraphic-2 PastedGraphic-3

    Igor Stravinsky, 1945 Arnold Newman

    Wil je je ook onderscheiden?

    Kom naar de Retouche Masterclass bij Calumet in Amsterdam en leer efficiente technieken om dat te bereiken.

     http://calumetworkshops.nl/workflow-en-retouche-voor-beauty-fashion.html

    Violina Jeliazkova Adobe Photoshop Certified Expert http://www.violinajeliazkova.com/

     Testimonial:

    "Ik ben nu meer dan 14 jaar full time bezig met onze fotostudio en in die jaren heb ik zelden workshops gevolgd waar ik echt iets bijleerde. Deze workshop heeft daar verandering ingebracht. Zeer grondig en op het niveau van gevorderde professionele fotografen en zo hoort het ook ! Fantastisch, de beste die ik volgde in jaren en zeker een aanrader deze workshop ! " Peter Bauwens

    PastedGraphic-4

6 Artikel(en)