Norman Post grijpt terug op balgcamera en glasplaat. Back to basic!

calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-32 In deze tijd van haasten, snel en stress is het een verademing om weer even helemaal ‘back to basic’ te gaan. Dat kan op verschillende manieren, variërend van slow food koken tot kamperen op de hei.Fotograaf Norman Post gaat echter op een heel eigen wijze terug naar de basis. Hij raakte verslingerd aan de puurheid van balgcamera en glasplaat.

Zijn vader, een verwoed amateurfilmer, had hem nog zo aangemoedigd een grafische opleiding te volgen. Maar zoals zoons wel vaker doen, werd het dus juist níet die studierichting: Norman Post koos voor bouwkunde. En zo kwam het dat Post zich pas laat voor fotografie ging interesseren. “Mijn eerste fatsoenlijke camera was een Canon 40D”, vertelt hij.

Balgcamera Post gebruikt nog steeds Canon, maar toch miste hij iets. “Het lijkt wel of digitalefoto’s geen ziel hebben. Het is misschien een beetje als de discussie van lp versus cd, maar op sites als Flickr werd ik veel vaker getroffen door analoog werk.” Na wat rondvragen en -kijken schafte hij dan ook de Russische Kiev88 aan, door Post gekscherend de‘poorman’s Hasselblad’ genoemd. “Toen ik eenmaal bezig was met analoog middenformaat, lonkte het grootformaat. Ik ben bijvoorbeeld gek op de stijl van Sally Mann. Zij heeft een deel van haar werk met een oude balgcamera en ‘natte platen’ geschoten. Die techniek heeft praktische nadelen, maar ik begreep al snel dat je ook droge plaat-fotografie hebt. Ik heb toen voor een prikkie een oude balgcamera op de kop getikt en ben gaan experimenteren.”

1870 Dat experimenteren was nodig ook: de technologie dateert uit de jaren 1870 en is in de tussentijd redelijk in de vergetelheid geraakt. In Nederland lijkt hij de enige die met droge-plaatfotografie bezig is. Met brokjes informatie die hij van internetfora plukte, lukte het hem niettemin om het proces onder de knie te krijgen. Post pakt zijn balgcamera uit zijn tas en laat in grote stappen zien hoe ‘basic fotografie’ werkt. “Ik maak van tevoren glasplaten van 5x7 inch lichtgevoelig. Vervolgens ga ik met mijn camera op stap, ik trek een doek over mijn hoofd enstel scherp door de balg wat langer of korter te maken. Als de compositie naar wens is, doe ik de geprepareerde glasplaat in de houder, haal de ‘bescherming’ van de glasplaat en maak de foto.” Als Post weer thuis is, duikt hij in zijn doka en ontwikkelt hij de glasplaat. Dat gaat weer op z’n tweeduizendzestiens: hij scant de foto’s met een EpsonPerfectionV750. Afdrukken doet hij op Briljant Museum Paper.

Therapeutisch “Het mooie aan de foto’s zijn de onvolkomenheden”, legt Post uit. “Ik kan bijvoorbeeld bij het prepareren van de platen de emulsie heel netjes uitsmeren of aan de randen wat grover werken: dat bepaalt al een deel van het resultaat. Ook met het ontwikkelen heb ik alles nog ouderwets in de hand.” Het resultaat mag gezien worden, getuige ook zijn exposities.

Dit jaar geeft hij ook weer workshops bij Calumet, onder de toepasselijke naam ‘Back to basic’. Post hierover: “De deelnemers zijn zonder uitzondering erg enthousiast. Ik leg ze uit wat ze aan chemicaliën nodig hebben, laat ze oefenen met het ‘vloeien’ van de emulsie, ze schieten een foto en ontwikkelen die in de doka. Ze vinden het fantastisch! Het is heerlijk rustgevend, therapeutisch bijna. Je schiet ook geen foto, maar je ‘maakt’ er nog echt een!” Het kan dan ook nooit lang meer duren, of Norman Post is niet meer de enige droge-plaatfotograaf in het land. Back to basic – dat moet meer mensen aantrekken!

Interesse in de workshop Back to Basic? Kijk hier

calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-34 calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-36