Hoe overleef ik als fotograaf? Deel twee

ONTWIKKEL EEN EIGEN HERKENBAAR HANDSCHRIFT

Creatieve inslag

Creativiteit versus imitatie Fotografen en kunstenaars praten met enige regelmaat over een 'herkenbare stijl’ of handschrift. Datgene dat het werk van een persoon onmiddellijk herkenbaar maakt. Niet die kant-en-klare saus op je beelden (effect, plugin, preset van een ander), maar een eigen interpretatie, atmosfeer, een herkenbaar handschrift. Een sausje is vaak met één druk op de knop te regelen, voor het ontwikkelen van een eigen handschrift is tijd, nodig. Tijd om te onderzoeken, tijd om te experimenteren, tijd om te laten rijpen, weer proeven en nuanceren. Het begint dus met het experiment, dingen doen en dingen maken. Aan het begin van het traject kan het helpen om op zoek te gaan naar beelden die je aanspreken. Verzamel favorieten, imiteer stijlen van kunstenaars waar je waardering voor hebt. Op een academie begint men ook vaak met het natekenen en schilderen van werken van grote meesters. Daardoor leer je veel over hoe iets gedaan is en bouw je vaardigheden op waarmee je later jouw beoogde resultaat kunt halen. Om een eigen handschrift te ontwikkelen mag je natuurlijk niet op dat punt blijven hangen. Je moet een volgende stap nemen. Je eigen, al dan niet in houdelijke, stap. In dit stadium leer je beter kijken en verdiepen.

‘Echte’ beelden Werken aan je autonome handschrift is van groot belang om je te onderscheiden. Hoe communiceer je duidelijk je idee en houd je de aandacht van de toeschouwer vast? Veel is cultureel en persoonlijk bepaald, maar er spelen ook andere factoren. Eén daarvan is geloofwaardigheid. Wanneer de toeschouwer het gevoel krijgt een echt beeld voor zich te hebben zal het contact makkelijker gemaakt worden. Let op! hiervoor hoeft het beeld niet persee realistisch te zijn. Het moet vooral geloofwaardig zijn.

Stel je zit een film te kijken. Je zit lekker in het verhaal, en ineens zie je een cameraman in de reflectie. Of je herkend het decor uit een andere film. Het ‘hoe’ wordt zichtbaar, en de illusie waarin je geneigd was te verdwijnen is in een klap wegvaagd. Zo is het ook met beeldbewerking. Wanneer beeldbewerking niet bewust wordt waargenomen, maar de beeldinhoud ondersteund, zal de toeschouwer automatisch een verbinding maken en bezig zijn met het de inhoud of de schoonheid. Een overduidelijk effect, of simpelweg slecht bewerkt beeld, zal de aandacht in een andere richting sturen. Vraag jezelf eens af , welke reactie vind je fijner? Iemand zegt “Wat een boeiend beeld!” of “Wat heb je dit beeld mooi bewerkt!”

Leren kijken, inhoudelijke en visuele keuzes maken, licht- en kleurwerking begrijpen, nuanceren en verdiepen van je vaardigheden…allemaal onmisbaar in het maken van een beeld dat boven de middelmaat uitsteekt, en in het ontwikkelen van een eigen handschrift, tevens onderwerpen van de Masterclass Ps Art. Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

Blogpost #4 Creativiteit In mijn volgende blogpost lees je hoe je eigen creativiteit kunt ontlokken. Want één ding is zeker, idereen is creatief!

Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com/

Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!

_________________________________________________________________________________________________________