Calumetworkshops Blog

  • Liefhebbers van het werk van Tom Museeuw opgelet!

    calumetworkshops-nl-workshop-clair-obscur-continulicht-photo-31 Liefhebbers van het werk van Tom Museeuw opgelet! Tom’s nieuwe  "Clair-obscur" workshop is een inspirerende en intensieve workshop voor fotografen die zich willen verdiepen in het werken met continu lichtbronnen en het gebruik van diverse creatieve accessoires. Deze workshop is dan ook uitermate geschikt voor fotografen die hun eigen werk en portfolio een creatieve boost willen geven.

    De nieuwe "Clair-obscur" is een workshop met een kleine groep deelnemers zodat er volop tijd is voor de praktijk.

    Meer informatie of inschrijven  >>

     


     

  • Workshop Auteursrecht voor fotografen

    Hoe zit het nu precies met het auteursrecht voor fotografen?

    Jan Everhard werkte parttime als docent fotografie en auteursrecht bij de fotografieopleiding van ROC A12 in Ede en sinds 2000 is Everhard lid van een samenwerkingsverband van fotografen en vormgevers die zich bezig houden met allerlei praktische zaken rondom het auteursrecht. In zijn workshop Workshop Auteursrecht voor fotografen wordt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en uitspraken van de rechter alle vragen rondom dit thema beantwoord.

    Ook zal Everhard aandacht besteden aan de laatste ontwikkelingen, het auteursrechtencontract. Tijdens de workshop werken we vanuit een reader en gaan we aan de slag met een aantal praktijkvoorbeelden en uitspraken van de rechter en gaan we een aantal vragen beantwoorden. Deze antwoorden bespreken we tijdens de workshop.

    Klik hier voor meer informatie of inschrijven >>


  • Ronald Koster en Violina Jeliazkova slaan de handen ineen

    calumetworkshops.nl-van-klik-tot-print-photo-32 Goed nieuws voor wie zich afvraagt hoe Ronald Koster tot zijn uiteindelijke beelden komt of hoe je jouw beelden nog beter uit de verf kan laten komen. Onze docenten Ronald Koster en Violina Jeliazkova gaan samenwerken en slaan de handen ineen in een exclusieve ééndaagse masterclass “Van Klik tot Print”.

    Deze masterclasses hebben een wisselend thema. Je gaat actief aan de slag met een model en maakt zelf foto’s en gaat je eigen beelden daarna nabewerken. En aan het eind van de dag neem je een mooie A2 print van het door jouw gemaakte beeld mee naar huis.

    Ronald en Violina, niet de eerste de beste in hun vakgebied, delen hun ervaringen en hun geheimen met je, zodat je met een flinke boost aan inspiratie en professionaliteit naar huis gaat. Dit allemaal in een relaxte sfeer van filiaal Rotterdam.

    Meer informatie of inschrijven? Klik hier

     

     


  • Beelden omzetten naar Zwart-Wit. Waarom is dat een specialisatie?

    Veel fotografen denken dat een RAW bestand omzetten naar mooi zwart-wit beeld een kwestie is van een paar schuifjes en een knopje in Lightroom of Adobe Camera Raw. Even een presetje maken en klaar ben je toch? Ja en nee! Je foto wordt inderdaad omgezet naar grijswaarden, maar wordt het daarmee een mooie karakteristieke zwart-wit print? Nee, daar komt nog veel meer bij kijken.

    Bij zwart-wit foto’s gaat het om licht, donker, zwartpunt en contrast. Dat is persoonlijk en daarvoor heb je een visie en techniek nodig. Zomaar een kleurenopname omzetten gaat niet. Monochroom vereist een andere benadering, je moet meer grafisch denken en een andere belichting gebruiken. Daarnaast zet je een persoonlijke stempel in de nabewerking. Het maken van een mooie print vereist daarnaast ook nog aanvullende kennis van papieren, printers en inkten. En ja, ook dat is weer een persoonlijke keuze. Veel keuzes dus! Veel meer dan een paar schuifjes, knopjes en een presetje.

    Bij Calumet hebben we voor zwart-wit fotografie een intensieve Masterclass, waarbij je technieken leert om je persoonlijke handtekening je zwartwit foto’s te zetten. Ansel Adams zei het al eerder: 'Het negatief is de score, de print is de uitvoering' en om muziek te maken, is vakmanschap, visie en techniek nodig! Als fotograaf moet je tegenwoordig specialist zijn. Zorg dat je onderscheidend bent en zwart-wit fotografie leent zich daar perfect voor!

    Hier onder zie je als voorbeeld een foto die zowel direct naar zwartwit is omgezet in Lightroom en na een aantal persoonlijke bewerkingen.

    zwart-witfotografie
    Wil je het helemaal afmaken? Een laatste extra accent zet je door je zwart-wit foto te printen op bijvoorbeeld  een mooi karakteristiek barytpapier. Laat het eventueel afwerken als een fine-art print met lijst voorzien van een certificaat! Hiermee profileer je je als de vakfotograaf met een uniek product!

    Meer informatie over de Workshop Zwart-Wit Fotografie

    Wout de Jong / Mei 2016


     

  • Norman Post grijpt terug op balgcamera en glasplaat. Back to basic!

    calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-32 In deze tijd van haasten, snel en stress is het een verademing om weer even helemaal ‘back to basic’ te gaan. Dat kan op verschillende manieren, variërend van slow food koken tot kamperen op de hei.Fotograaf Norman Post gaat echter op een heel eigen wijze terug naar de basis. Hij raakte verslingerd aan de puurheid van balgcamera en glasplaat.

    Zijn vader, een verwoed amateurfilmer, had hem nog zo aangemoedigd een grafische opleiding te volgen. Maar zoals zoons wel vaker doen, werd het dus juist níet die studierichting: Norman Post koos voor bouwkunde. En zo kwam het dat Post zich pas laat voor fotografie ging interesseren. “Mijn eerste fatsoenlijke camera was een Canon 40D”, vertelt hij.

    Balgcamera Post gebruikt nog steeds Canon, maar toch miste hij iets. “Het lijkt wel of digitalefoto’s geen ziel hebben. Het is misschien een beetje als de discussie van lp versus cd, maar op sites als Flickr werd ik veel vaker getroffen door analoog werk.” Na wat rondvragen en -kijken schafte hij dan ook de Russische Kiev88 aan, door Post gekscherend de‘poorman’s Hasselblad’ genoemd. “Toen ik eenmaal bezig was met analoog middenformaat, lonkte het grootformaat. Ik ben bijvoorbeeld gek op de stijl van Sally Mann. Zij heeft een deel van haar werk met een oude balgcamera en ‘natte platen’ geschoten. Die techniek heeft praktische nadelen, maar ik begreep al snel dat je ook droge plaat-fotografie hebt. Ik heb toen voor een prikkie een oude balgcamera op de kop getikt en ben gaan experimenteren.”

    1870 Dat experimenteren was nodig ook: de technologie dateert uit de jaren 1870 en is in de tussentijd redelijk in de vergetelheid geraakt. In Nederland lijkt hij de enige die met droge-plaatfotografie bezig is. Met brokjes informatie die hij van internetfora plukte, lukte het hem niettemin om het proces onder de knie te krijgen. Post pakt zijn balgcamera uit zijn tas en laat in grote stappen zien hoe ‘basic fotografie’ werkt. “Ik maak van tevoren glasplaten van 5x7 inch lichtgevoelig. Vervolgens ga ik met mijn camera op stap, ik trek een doek over mijn hoofd enstel scherp door de balg wat langer of korter te maken. Als de compositie naar wens is, doe ik de geprepareerde glasplaat in de houder, haal de ‘bescherming’ van de glasplaat en maak de foto.” Als Post weer thuis is, duikt hij in zijn doka en ontwikkelt hij de glasplaat. Dat gaat weer op z’n tweeduizendzestiens: hij scant de foto’s met een EpsonPerfectionV750. Afdrukken doet hij op Briljant Museum Paper.

    Therapeutisch “Het mooie aan de foto’s zijn de onvolkomenheden”, legt Post uit. “Ik kan bijvoorbeeld bij het prepareren van de platen de emulsie heel netjes uitsmeren of aan de randen wat grover werken: dat bepaalt al een deel van het resultaat. Ook met het ontwikkelen heb ik alles nog ouderwets in de hand.” Het resultaat mag gezien worden, getuige ook zijn exposities.

    Dit jaar geeft hij ook weer workshops bij Calumet, onder de toepasselijke naam ‘Back to basic’. Post hierover: “De deelnemers zijn zonder uitzondering erg enthousiast. Ik leg ze uit wat ze aan chemicaliën nodig hebben, laat ze oefenen met het ‘vloeien’ van de emulsie, ze schieten een foto en ontwikkelen die in de doka. Ze vinden het fantastisch! Het is heerlijk rustgevend, therapeutisch bijna. Je schiet ook geen foto, maar je ‘maakt’ er nog echt een!” Het kan dan ook nooit lang meer duren, of Norman Post is niet meer de enige droge-plaatfotograaf in het land. Back to basic – dat moet meer mensen aantrekken!

    Interesse in de workshop Back to Basic? Kijk hier

    calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-34 calumetworkshops.nl-workshop-droge-plaat-fotografie-photo-36

     


  • Hoe overleef ik als fotograaf? Deel twee

    ONTWIKKEL EEN EIGEN HERKENBAAR HANDSCHRIFT

    Creatieve inslag

    Creativiteit versus imitatie Fotografen en kunstenaars praten met enige regelmaat over een 'herkenbare stijl’ of handschrift. Datgene dat het werk van een persoon onmiddellijk herkenbaar maakt. Niet die kant-en-klare saus op je beelden (effect, plugin, preset van een ander), maar een eigen interpretatie, atmosfeer, een herkenbaar handschrift. Een sausje is vaak met één druk op de knop te regelen, voor het ontwikkelen van een eigen handschrift is tijd, nodig. Tijd om te onderzoeken, tijd om te experimenteren, tijd om te laten rijpen, weer proeven en nuanceren. Het begint dus met het experiment, dingen doen en dingen maken. Aan het begin van het traject kan het helpen om op zoek te gaan naar beelden die je aanspreken. Verzamel favorieten, imiteer stijlen van kunstenaars waar je waardering voor hebt. Op een academie begint men ook vaak met het natekenen en schilderen van werken van grote meesters. Daardoor leer je veel over hoe iets gedaan is en bouw je vaardigheden op waarmee je later jouw beoogde resultaat kunt halen. Om een eigen handschrift te ontwikkelen mag je natuurlijk niet op dat punt blijven hangen. Je moet een volgende stap nemen. Je eigen, al dan niet in houdelijke, stap. In dit stadium leer je beter kijken en verdiepen.

    ‘Echte’ beelden Werken aan je autonome handschrift is van groot belang om je te onderscheiden. Hoe communiceer je duidelijk je idee en houd je de aandacht van de toeschouwer vast? Veel is cultureel en persoonlijk bepaald, maar er spelen ook andere factoren. Eén daarvan is geloofwaardigheid. Wanneer de toeschouwer het gevoel krijgt een echt beeld voor zich te hebben zal het contact makkelijker gemaakt worden. Let op! hiervoor hoeft het beeld niet persee realistisch te zijn. Het moet vooral geloofwaardig zijn.

    Stel je zit een film te kijken. Je zit lekker in het verhaal, en ineens zie je een cameraman in de reflectie. Of je herkend het decor uit een andere film. Het ‘hoe’ wordt zichtbaar, en de illusie waarin je geneigd was te verdwijnen is in een klap wegvaagd. Zo is het ook met beeldbewerking. Wanneer beeldbewerking niet bewust wordt waargenomen, maar de beeldinhoud ondersteund, zal de toeschouwer automatisch een verbinding maken en bezig zijn met het de inhoud of de schoonheid. Een overduidelijk effect, of simpelweg slecht bewerkt beeld, zal de aandacht in een andere richting sturen. Vraag jezelf eens af , welke reactie vind je fijner? Iemand zegt “Wat een boeiend beeld!” of “Wat heb je dit beeld mooi bewerkt!”

    Leren kijken, inhoudelijke en visuele keuzes maken, licht- en kleurwerking begrijpen, nuanceren en verdiepen van je vaardigheden…allemaal onmisbaar in het maken van een beeld dat boven de middelmaat uitsteekt, en in het ontwikkelen van een eigen handschrift, tevens onderwerpen van de Masterclass Ps Art. Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Blogpost #4 Creativiteit In mijn volgende blogpost lees je hoe je eigen creativiteit kunt ontlokken. Want één ding is zeker, idereen is creatief!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com/

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!

    _________________________________________________________________________________________________________

  • Hoe overleef ik als fotograaf?

    Deel één – Bespaar tijd met effectieve beeldbewerking

    #workflow#training#photoshop#lightroom#calumet workshops#violina jeliazkova#cursussen#adobe certified expert

    In onze koopmannen cultuur is korting altijd belangrijker geweest dan kwaliteit. Maar vandaag de dag gaat dit in het fotografielandschap wel heel ver. Je klant wil steeds minder betalen en eist tegelijkertijd veel meer. Eén van de achterliggende gedachten is: half Nederland heeft een camera dus half Nederland is een goede fotograaf, toch? Absoluut niet! Naast de devaluatie van het beroep fotograaf,  is een veelgehoorde uitspraak van de laatste 10 jaar - met een lacherige noot in de stem - “aaaah joh, die afwezige collega heb jij er toch zo bijgeshopt! ;-)”. Collega, pukkel, rode wangen, warrig haar, neusharen, gele tanden, beetje dunner, beetje gladder. Ga zo maar door! Zie daar de fotograaf uren spenderen aan het bewerken van beelden (want hij kan de meest complexe zaken in een oogwenk realiseren).

    Hoe ga je hiermee om? Als je helder voor ogen hebt wat de klant wil, maak dan duidelijk hoeveel werk er in een gewenste bewerking zit. Praten erover heeft hier niet veel zin, iemand die geen beelden bewerkt heeft er geen weet van of iets moeilijk of makkelijk te bewerken is, laat staan hoeveel tijd dit kost. Toon de stadia van bewerking, dit geeft inzicht in het proces en zodoende de bewerkingstijd. Je klant kan een bewuste keuze maken en krijgt niet het idee te veel betaald te hebben op het einde van het traject. Hieronder een voorbeeld van  stadia van een bewerkingsproces:

    Fase-1-RAW Fase-2-Basis-bewerking
    Fase 1: RAW origineel Fase 2: Basis bewerking
    Fase-3-Uitgebreid-retouche Fase-4-Speciale-effecten
    Fase 3: Uitgebreide retouche Fase 4: Speciale effecten

    Foto: Fiona Ruhe Retouche: Violina Jeliazkova

    Blijf bij met je kennis!
    Vraag je af of je workflow wel zo goed is als je denkt. Ben je misschien door eigen tekortkomingen te lang bezig? Daar hoeft de klant natuurlijk niet voor te betalen. Misschien weet je gewoon niet hoe het sneller en handiger kan? Hoe je een gedegen, snelle en consistente workflow opzet. Dat, en meer,  leer je in één van onze professionele trainingen Photoshop (link) of Lightroom (link). Slim werken is investeren in kennis, dat betaalt zich altijd terug!

    Violina Jeliazkova is beeldbewerker, trainer en Adobe Photoshop Certified Expert. Zij blogt over onderwerpen uit haar dagelijkse praktijk. http://www.violinajeliazkova.com

    Vind je deze blogposts interessant en wil je iemand anders hierop attenderen, share het op je tijdlijn in FB, we like it!


     

  • Nieuwe architectuurfotografie workshop

    mioulet

    Rotterdam is dé architectuurstad van Nederland. Daarmee is deze stad de beste locatie voor een nieuwe architectuurfotografie workshop. En dat doen we met Jan Paul Mioulet. Mioulet is een Rotterdamse architectuurfotograaf met meer dan 20 jaar ervaring. Hij werkt voor verschillende architectenbureaus, bouwbedrijven en projectontwikkelaars. Zijn werk is gepubliceerd in bladen als A10, Architectenwebmagazine en Architectuur.nl en wordt gebruikt door websites als Dezeen, Archello, Designboom en Archdaily. Hij is ook nog medeoprichter van DAPh, de Dutch Architectural Photographers, een collectief van architectuurfotografen, en oud hoofdredacteur van PF, hét vakblad voor professionele fotografie. Jan Paul Mioulet is dus de specialist op het gebied van architectuurfotografie en legt je graag uit welke technieken je het best kan gebruiken. Hij leert je tijdens deze worskhop architectuurfotografie niet alleen de fijne kneepjes van deze 'tak van sport' maar ook hoe je beelden later bewerkt.

    Klik hier voor meer informatie of inschrijven


  • Nieuwe workshop met Martin Hogeboom

    calumetworkshops.nl-workshop-portretfotografie-op-locatie-met-martin-hogeboom-photo-33

    Martin Hogeboom heeft onlangs een fotoboek gepubliceerd, Everyday People. Een boek met portretten van mensen die Hogeboom de afgelopen jaren onderweg is tegengekomen.

    In 2013 begon Hogeboom met de fotoserie Everyday People. Voor deze serie maakte hij een jaar lang elke dag een portret van een persoon die hij al dan niet toevallig tegenkwam. Na een jaar had hij nog steeds de smaak te pakken, en is hij gewoon doorgegaan. Zodoende is de serie uitgegroeid tot bijna 700 beelden. De mooiste foto’s en verhalen zijn onlangs gebundeld in een hardcover fotoboek.

    “Het bijzondere van deze serie is voor mij dat ik zoveel prachtige mensen heb ontmoet en hun persoonlijke verhalen heb gehoord. Ik heb de emoties en de schoonheid van mensen willen vastleggen, iets van ze willen weten: wat ze beweegt, wat ze raakt. Ik heb gelachen met deze mensen, leuke gesprekken gevoerd, iets van ze geleerd en geluisterd naar hun adembenemende verhalen. Met deze portretten heb ik iets van hun leven in beeld willen vangen.”

    Binnenkort geeft Martin Hogeboom een Workshop Portretfotografie op locatie bij Calumet Amsterdam!

    Kijk hier voor meer informatie of om in te schrijven >>

    Het boek van Martin Hogeboom is hier te bestellen >>


  • Nieuwe workshop met Roos Koole

    calumetworkshops.nl-illustratieve-fotografie-photo-33 Roos Koole is zelfstandig fotografe, gespecialiseerd in illustratieve fotografie en portretten. Zij fotografeert vaak maatschappelijke onderwerpen en haar beelden kenmerken zich door een frisse en menselijke uitstraling. Koole reist het land door om portretten op locatie te maken in opdracht van verschillende bedrijven en organisaties.

    Dankzij haar jarenlange ervaring als fotoredacteur voor het ANP en als fotograaf kent zij alle ins en outs van de redactionele fotografie Koole start een nieuwe workshop bij Calumet. Deze workshop met de titel Illustratieve Fotografie is interessant voor beeldredacteuren, bloggers en internetredacteuren maar ook voor journalisten en communicatiemedewerkers die regelmatig met beeld werken. Ben je fotograaf en wil jij je richten op illustratieve (stock)fotografie? Dan is dit zeker een aanrader.

    Meer informatie of inschrijven? Klik hier

    Kijk voor meer informatie over Roos Koole op haar website www.rooskoole.nl.


1-10 van 12

Pagina:
  1. 1
  2. 2